Allameh Tabatabayi Cultural and Educational Complex
فرهنگ، هنر، ورزش
اطلاعيه ستاد ثبت نام سال تحصيلي98-1397
رنگينكماني از مدالها
فرهود رستم خاني: جذابيت اعداد، نردبان موفقيت در المپياد
كسب دو مدال نقره از رقابت هاي المپياد جهاني فيزيك
درخشش ستارگان علامه طباطبايي در برزيل
كيفيت در آموزش يك اصل است
پژوهش،مسئله اين است!
صدرالدين حجازي: خوشحالم که پسرم در علامه درس ميخواند
نگاهي گذرا به فعاليت هاي فرهنگي مجتمع علامه طباطبايي
نگاهی گذرا به :
فعاليتهاي فرهنگي مجتمع علامه طباطبايي
مجتمع فرهنگي و آموزشي علامه طباطبايي، همانطور که از نامش پيداست در وهلهي اول يک مجموعهي فرهنگي و سپس آموزشي است. مؤسسين مجتمع علامه طباطبايي همواره دغدغه مسائل فرهنگي را در اولويت برنامههايشان داشته و دارند از همين روي به تعميق و نهادينهکردن مباحث فرهنگي در مجموعه مدارس خود اهميت خاصي ميدهد. از جمله راهبردهاي اساسي در برنامههاي تشکيل، تحکيم و تعالي مجموعه مدارس علامه طباطبايي، فرهنگسازي و گفتمانسازي، بسترسازي و همسوسازي، آموزش و توانمندسازي و تدوين کاربستهاي پژوهشي در راستاي رشد و تکامل شخصيت فردي و اجتماعي دانشآموزان ميباشد. مسئولين مجتمع علامه طباطبايي باور دارند که دانشآموزان ثروت اصلي هر جامعه را تشکيل ميدهند. پس براي جلوگيري از تحليل اين قشر عظيم در جامعه بايد بيانديشيم و بر انديشههايمان صيقل بزنيم تا از کاروان قافله تمدن و فرهنگ عقب نمانيم. و با پاسخگويي به نيازهاي جامعه از اساس و بنيان فرهنگ، استقلال، مکتب و هويت خويش نيز دفاع کرده و آموزش را با فرهنگ و ارزشهاي مکتب در هم آميخته و از الگوهاي تغييرناپذير اجتناب نمائيم و از طرفي با جذب و هضم متغيرها در خود بر توانمنديهايمان بيفزائيم تا انسانسازي، تعهد، پيمان و اصلاح، معني پيدا کرده و انساني جديد براي جامعهاي نوين فراهم آيد. در اين مسير معتقديم، آموزش و پرورش در شكلِ فراگير و رسمي آن، حتي براي چند ساعت آموزش رسمي روزانه در مدرسه، توانايي آن را دارد تا در توسعهي علمي و عقلاني افراد يك جامعه مؤثر باشد و با جامِهي عمل پوشاندن به كاركردهاي عمدهي خود ميتواند يكي از سهامداران اصلي تغيير و تحول فرهنگي و اجتماعي جامعه قلمداد شود. توسعهي انسانها بيش از همه به آموزش و پرورش و تحولات برنامهاي، روشي و كاركردي آن در تربيت انسانهايي بالنده و خود شكوفا وابسته است. توسعهي همه جانبه و پايدار، جز با كمك مدارس كارآمد و تحولآفرين امكانپذير نيست. اما پرسش اينجا است كه مدرسهي كارآمد و تحولآفرين چيست؟ چگونه مدارس ميتوانند بر فرآيند پيچيدهي توسعه و به خصوص تسهيل توسعهي فرهنگ تأثيرگذار و سهمي اساسي در تحول آن داشته باشند؟ براي رسيدن به پاسخي مبنايي ميبايد به مفهوم فرهنگ، توسعهي فرهنگ، عناصر اصلي فرهنگ، اثر تعيينكنندهي آموزش و پرورش بر اعتلاي فرهنگ و شكوفا كردن استعدادهاي خلاق و نوآور توجه كرد. به كاركردهاي آموزش و پرورش و در قلب آن برنامههاي درسي، شاخصهـاي توسعهي فـرهنگ و تحـول اساسـي در ديدگاههـاي برنامههـاي درسي«Curriculum Orientations» در راستاي تقويت جامعهي توسعهيافته توجهي دوباره كرد. ملاكهايي چون ايجاد فرصت يادگيري و ايجاد انگيزه در دانشآموز به جاي كتابمداري و انتقال معلومات، تربيت عقلي و تفكر انتقادي، برانگيختن فهم و درك، تقويت ارتباط مؤثر اجتماعي و توسعهي مشـاركتگرايي، تأكيد بر فرآيند يادگيري و خود راهبري «Self-Direction» دانشآموز به عنوان شاخصهاي راهنماي تحول در مدرسه و برنامههاي درسي مدنظر باشند. براي تحقّق چنين معيارها و شاخصهايي ميبايد به نقش مدرسه و برنامههاي درسي، از يك طرف و مطالعات فرهنگي تربيتي از طرف ديگر، نگاهي دوباره و عميق داشت. مجتمع علامه طباطبايي مدعي است که در راستاي تحقق بخشيدن به آرمانهاي فرهنگي، قدمهاي مؤثري برداشته و مدرسه را از حالت صِرفِ آموزشي خارج کرده و توجه به فرهنگ را در صدر نشانده است. براي اثبات اين ادعا کافي است نگاهي کوتاه به کارنامه ي بلند بالاي فعاليتهاي فرهنگي مجتمع علامه طباطبايي انداخته شود تا به روشني صحت اين مدعّا را دريافت. توجه به برنامههاي ملي-آييني و مذهبي در مدارس، برپايي اردوهاي متعدد درون شهري و برون شهري در طول يک سال تحصيلي و نيز برپايي کارگاههاي علمي- فرهنگي، هنري و آموزشي، تنها بخشي از فعاليتهاي فرهنگي اين مدارس است. در بخش آموزش و ترويج مباحث مذهبي، مدارس علامه طباطبايي، کلاسهاي متعددي برگزار ميکند که از آن جمله است؛ کلاسهاي معرفت شناسي و خداشناسي، برپايي نماز جماعت، آموزش قرآن، خواندن هفتگي زيارت عاشورا، برپايي جشن اعياد اسلامي، مانند؛ عيد غدير، مبعث و نيمه شعبان، مراسم خاص مربوط به ماه رمضان همراه با مناجات و افطاري، اقامهي عزاداريهاي ماه محرم و صفر، برپايي جشنوارههاي غذايي به نفع مؤسسات خيريه مانند مؤسسه محک، برپايي با شکوه مراسم دهه فجر و هفتهي دفاع مقدس و نيز برپايي مراسم شب يلدا و عيد نوروز، از جمله برنامههاي فرهنگي است که در جهت تمعيق باورهاي ملي و مذهبي دانشآموزان، شکل ميگيرد. در راستاي تجربه اندوزي و آشنايي دانشآموزان با جغرافيا و تاريخ سرزمينِ مادريشان و نيز احترام به سنتهاي فرهنگي و تمدني ايران زمين، در طول يک سال تحصيلي چندين بار به اردوهاي مفّرحِ درون شهري و برون شهري اعزام ميشوند. بازديد از شهرهاي تاريخي اصفهان، شيراز و مشهد مقدس و نيز بازديد از نمايشگاهها و باغ موزههاي تهران، اردوهاي يک روزهي کوهنوردي، رفتن به سينما و بازديد از برج ميلاد، تنها گوشهاي از برنامههاي است که مسئولان مجتمع علامه طباطبايي براي دانشآموزان در نظر گرفتهاند. افزون بر اين در تمامي مدارس علامه طباطبايي، کارگاهها و دورههاي آموزشي- فرهنگي و هنري متعددي برپا ميشود. کلاسهاي عکاسي، نقاشي، خطاطي، وبلاگنويسي، خبرنگاري، روزنامهنگاري، تئاتر، نمايشنامهنويسي، کارگاههاي آموزش معّرقکاري، يادگيري کمکهاي اوليه و... دهها کلاس فرهنگي و هنري که در کنار آموزش موسيقي و فعاليتهاي جامع ورزشي، همه و همه در جهتِ توانمندسازي روحي و جسميدانشآموزان در اين مجتمع با دقت و ظرافت و زيرنظر مربيان و مدرسين مجرب انجام ميگيرد.
ارتباط با معاونت فرهنگی مجتمع
تلفن های ضروری مجتمع
فرهنگی آموزشی علامه طباطبایی
تلفن دفتر مجتمع :
44833964
تلفن ستاد ثبت نام :
44849084
دبيرسـتان كارگـر شمالي - منطقه 6 :
88027403 - 88023502
دبيرسـتان دکتـر فاطمی - منطقه 6 :
88993025 - 88958671
دبيرسـتان واحد آبـشـناسان 1-منطقه 5 :
44813664
دبيرسـتان واحد آموزش پيشرفته - منطقه 5 (Advanced) :
44841948 - 44841947
دبيرستان دخترانه واحــد یوســــفآباد - منــــطقه 6 :
88063673 - 88063672
دبيرستان دخترانه واحــد امــيرآباد شـــمالي - منطقه 6 :
88351725 - 88351724
دبيرستان دخترانه واحــد آبشناسان - منطقه 5 :
44357631 - 44357352
دبستان پسرانه واحد مـــرزداران - منطقه 2:
44225492 - 44225493
دبستان پسرانه واحد آبشناسان - منطقه 5:
44838322 - 44838320
دبستان پسرانه واحد ونــــــك- منطقه 3 :
88773463 - 88675444
دبستان پسرانه واحد دكترفاطمي - منطقه 6:
88957210-88957364